Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Nadchodzi zima, czas sprawdzianu dla opon i akumulatorów

Najnowsze produkty na koła i dostarczające prądu w pojazdach ciężarowych
11 grudnia 2023

Linia opon Goodyear FUELMAX ENDURANCE stanowi innowacyjne rozwiązanie dla firm transportowych i logistycznych operujących zarówno na autostradach, jak i na drogach regionalnych Fot. Goodyear

 
Mimo że zimy bywają ostatnio łagodne, zarówno dla opon jak i akumulatorów ten okres jest trudny, nie tylko z powodu niskich temperatur i warunków drogowych, lecz także z uwagi na coraz większe wymagania posiadaczy pojazdów ciężarowych oraz rosnącą energochłonność samochodów.
Producenci takiego sprzętu dodatkowo muszą zmagać się z chimerycznym rynkiem.

Dołek na rynku opon

Janusz Krupa, menadżer marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w regionie Polska Ukraina zwraca uwagę, że 2023 to kolejny rok wyzwań, które rzutują na ogólną kondycję branży transportowej, a co za tym idzie, także branży oponiarskiej.
– Obserwujemy ponad 20% spadek na europejskim rynku opon ciężarowych, przy czym polski rynek odnotował jeszcze bardziej wyraźny regres, sięgający 34% po upływie pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku – mówi przedstawiciel Goodyear. – Negatywne tendencje dotknęły wszystkich segmentów opon: od premium po budget. Mimo że polska i europejska gospodarka doświadczały okresu stagnacji, ostatnie dwa miesiące dają nadzieję na odbicie. Według Janusza Krupy, główne czynniki wpływające na regres w segmencie opon ciężarowych to:
• Ogólny zastój gospodarczy w Unii Europejskiej, z największą gospodarką unijną – Niemcami, notującymi spadki produkcji przez trzy kolejne kwartały.
• Inflacja, która choć wykazuje tendencję spadkową, nadal pozostaje powyżej docelowego poziomu określonego przez NBP. Wysokie ceny energii i rosnące koszty utrzymania miały znaczący wpływ na ograniczenie popytu na opony.
• Napięcia geopolityczne wywołane wojną w Ukrainie, a także wprowadzone kontrole na granicach, które wywierają presję na branżę transportową.
Krzysztof Otrząsek, dyrektor Działu Sprzedaży Flotowej, Continental Opony Polska też wskazuje na to, że transport ciężki, a co za tym idzie również rynek opon ciężarowych, wyhamował w tym roku w Europie.
– Możemy wskazać dwa główne powody tego zjawiska – mówi Krzysztof Otrząsek. – Apetyty wszystkich rozbudziły duże (powyżej trendów długoterminowych) wzrosty w poprzednich latach. W 2023 roku obserwujemy spowolnienie w wielu branżach przemysłu i sporą ostrożność w zachowaniu przedsiębiorców, co przekłada się na mniejszą ilość transportowanych towarów. Przełożenie tej sytuacji na rynek opon ciężarowych jest dodatkowo pogłębione przez fakt, że wiele podmiotów zaopatrzyło się w opony ciężarowe ponad standardowe poziomy na fali podwyżek – chcąc ograniczyć koszty lub zwiększyć własny zarobek zwiększali stany magazynowe. Powoduje to, że popyt na opony w 2023 roku obserwujemy jako wyraźnie mniejszy niż w roku ubiegłym, nawet jeśli transport wyrażony w tonokilometrach znacząco się nie zmniejszył. Spodziewamy się, że w przyszłym roku transport będzie rósł.
Zakup opony stanowi istotną pozycję kosztową w budżecie niemal każdej floty, dlatego poszukują one rozwiązań, które pomogą wydłużyć przebieg ogumienia i zarazem działać w zgodzie ze środowiskiem.
Janusz Krupa zwraca uwagę, że Goodyear ma swój program wspierający floty w tym zakresie, obejmujący trzy główne obszary: większą efektywność, większą konkurencyjność i zrównoważony rozwój, szyty na miarę. Goodyear Total Mobility to zintegrowana oferta zarządzania flotą, która łączy opony ciężarowe, rozwiązania i usługi, które przenoszą biznes na wyższy poziom wydajności. Skrojone na miarę portfolio rozwiązań pozwala na przyjęcie strategicznego podejścia do osiągania lepszych wyników i dostarczania wymiernych ulepszeń z roku na rok, takich, jakich oczekują menedżerowie nowoczesnej floty. W gamie tych rozwiązań znajdują się m.in. DrivePoint, CheckPoint oraz czujniki TPMS. Rozwiązania te pozwalają stale monitorować stan opon floty z każdego miejsca na ziemi, a także prognozują przyszłe zdarzenia, wynikające z nieprawidłowej konserwacji.
– Jeśli flota chce być konkurencyjna, efektywna biznesowo i jeszcze do tego zrównoważona w sensie środowiskowym, musi sięgać po nowoczesne i inteligentne rozwiązania – dodaje nasz rozmówca z Goodyaer. – Tym bardziej, że przyszłość rysuje się pod znakiem autonomiczności, cyfryzacji, inteligencji danych oraz postępującej komunikacji między systemami w pojazdach a otoczeniem. Inwestycje w nowoczesne rozwiązania przynoszą realne oszczędności. Im większa flota, tym trudniej nią zarządzać w efektywny sposób. Dziesiątki czy setki pojazdów łatwiej jest kontrolować stosując rozwiązania informatyczne.
– Obserwujemy, że firmy flotowe coraz chętniej sięgają nie po pojedynczą usługę, lecz po ekosystem usług, który w jednym, wygodnym miejscu, jakim może być ekran komputera czy tabletu - obsłuży wszystkie elementy biznesu – dodaje Janusz Krupa. – To pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Potwierdzają to wyniki naszego ostatniego badania wśród firm transportowych, Goodyear Sustainable Reality Surevy 2023. Zbadaliśmy opinie ponad 1.600 operatorów flot z całej Europy, w tym z Polski, i dzięki temu wiemy, że już ponad połowa średnich i dużych flot stosuje rozwiązania telematyczne do monitorowania i zmniejszenia zużycia paliwa. Zwłaszcza duże floty nie wahają się inwestować w nowoczesne systemy do monitorowania pojazdów i stanu ogumienia.
– Na rynku opon ciężarowych obserwujemy utrzymujący się spadek popytu – potwierdza Przemysław Trzaskowski, mobility solutions manager, Bridgestone East Europe (marka Firestone na leży do grupy Bridgestone) – Globalnie, po 3 kwartałach, popyt na opony ciężarowe zmniejszył się o ok. 20% w porównaniu do ubiegłego roku. W Europie jest to spowodowane spowolnieniem gospodarczym oraz utrzymującymi się wysokimi stanami magazynowymi.
Wśród trendów w najnowszych technologiach kluczowe jest rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju w produkcji opon. Dążymy do opracowywania innowacyjnych rozwiązań, takich jak technologia Enliten. Współpracujemy również z klientami w zakresie serwisowania i eksploatacji opon oraz systemów monitorowania flot, takich jak Fleetcare, aby zoptymalizować ich działanie. Promujemy także bieżnikowanie jako efektywne rozwiązanie, które przyczynia się do oszczędności surowców i eksploatacji floty.Na rynku opon ciężarowych obserwujemy utrzymujący się spadek popytu . Globalnie, po 3 kwartałach, popyt na opony ciężarowe zmniejszył się o ok. 20% w porównaniu do ubiegłego roku. W Europie jest to spowodowane spowolnieniem gospodarczym oraz utrzymującymi się wysokimi stanami magazynowymi.
Wśród trendów w najnowszych technologiach kluczowe jest rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju w produkcji opon. Dążymy do opracowywania innowacyjnych rozwiązań, takich jak technologia Enliten. Współpracujemy również z klientami w zakresie serwisowania i eksploatacji opon oraz systemów monitorowania flot, takich jak Fleetcare, aby zoptymalizować ich działanie. Promujemy także bieżnikowanie jako efektywne rozwiązanie, które przyczynia się do oszczędności surowców i eksploatacji floty.

Akumulatory – ważny jest nie tylko rozruch

– Rynek akumulatorów kwasowo-ołowiowych do pojazdów ciężarowych i specjalistycznych odpowiada na wyzwania jakie stawiają przed nim coraz bardziej zaawansowane, a co za tym idzie potrzebujące więcej energii, pojazdy ciężarowe – mówi Radosław Płowens, technolog przygotowania produkcji w Jenox Akumulatory. – Klienci oczekują nowoczesnych i bezobsługowych akumulatorów. Stawiają na droższe rozwiązania, które gwarantują niezawodność i wysoką jakość. Takie są właśnie produkty sygnowane logo Jenox Akumulatory. W najnowszych pojazdach ciężarowych rozruchowa rola akumulatora schodzi nieco na drugi plan. Projektując nowoczesne akumulatory kwasowo-ołowiowe w Jenox Akumulatory mamy na uwadze to, że pojazdy transportowe wyposażane są w coraz większą liczbę odbiorników elektrycznych, które ułatwiają korzystanie z pojazdów na długich trasach. Odpowiedzią na te potrzeby są właśnie serie AGM Truck i EFB Truck, które cechuje zdolność nagromadzenia dużego ładunku i oddania go, bez degeneracji samego akumulatora
– W ostatnim okresie nastąpiły dynamiczne zmiany w segmencie pojazdów użytkowych, które stawiają nowe wymagania przed producentami akumulatorów – zauważa Adam Potępa, key account manager w Clarios Poland Sp. z o. o. – Najistotniejsze zmiany wymuszone zostały przez regulacje prawne dotyczące poziomu emisji spalin. Obecnie obowiązuje norma EURO VI, która w 2013 roku wprowadziła znaczne ograniczenia w tym zakresie. To w konsekwencji spowodowało, że akumulatory zostały przesunięte na tylną oś pojazdu ciężarowego. Dla akumulatorów oznacza to nowy wymiar pracy w warunkach o zwiększonych wstrząsach i wibracjach. W tym miejscu powinny być montowane jedynie akumulatory spełniające normę V4, w których konstrukcji stosuje się liczne wzmocnienia, gwarantujące odporność na te warunki pracy. Kolejnym czynnikiem przekładającym się na zwiększone wymagania wobec akumulatorów jest ograniczenie zużycia paliwa. W tym zakresie stosuje się wiele rozwiązań, gdzie z ostatnich można wymienić rezygnację z lusterek zewnętrznych celem poprawy aerodynamiki i zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 3%. Zatem z jednej strony jest oszczędność paliwa, a z drugiej dodatkowe obciążenie dla akumulatora, który dostarcza energię do wyświetlaczy zastępujących lusterka wewnątrz kabiny, gdy silnik jest wyłączony. Dodatkowo rozwój technologiczny pojazdów i rosnące wymagania kierowców oznaczają także większą ilość odbiorników energii elektrycznej odpowiedzialnych za efektywność jazdy, zwiększających bezpieczeństwo i komfort kierowcy, które także wymagają dodatkowej energii z akumulatora. Nie bez znaczenia jest również zmieniający się profil pracy kierowcy, a przede wszystkim wolny czas, jaki spędza on w pojeździe – więcej nocy w kabinie oznacza zwiększone zapotrzebowanie na energię. Dlatego też nowo produkowane pojazdy użytkowe coraz powszechniej wyposażane są w najbardziej zaawansowane akumulatory w technologii AGM, które gwarantują znakomite parametry pracy w ekstremalnych warunkach.
 
– Wybór akumulatora to klucz do wydajności i optymalizacji całkowitego kosztu posiadania floty pojazdów – zwraca uwagę Krzysztof Najder, fitment & cataloguing manager automotive w Exide Technologies. – Awaria ciężarówki z powodu rozładowania akumulatora lub innego problemu z nim związanego może prowadzić do nadszarpnięcia reputacji, obniżonej rentowności czy kar finansowych. Mając to na uwadze, firma Exide zaprojektowała ofertę akumulatorów do pojazdów użytkowych, kładąc największy nacisk na niezawodność i wydajność. Każdy produkt z gamy produktów Exide został zaprojektowany tak, aby wyróżniać się w określonym zastosowaniu. Samochody użytkowe stają się coraz bardziej złożone, spełniają aktualne europejskie standardy i posiadają nowe wyposażenie elektryczne. Jednocześnie wymagania dotyczące niezawodności i dyspozycyjności floty są większe niż kiedykolwiek. Niezależnie od tego, czy firma transportowa wykonuje dostawy wymagające częstego zatrzymywania się w warunkach miejskich, czy dostawy długodystansowe, ciężarówki wymagają niezawodnych, trwałych akumulatorów dostosowanych do danego zadania. Gama do pojazdów użytkowych firmy Exide została zaprojektowana z myślą o wymaganiach nowoczesnego parku pojazdów i jest specjalnie zoptymalizowana, aby umożliwić firmom zwiększenie wydajności operacyjnej i zmniejszenie kosztów ogólnych.

Goodyear - paliwooszczędne i wszechstronne opony FUELMAX ENDURANCE

Linia opon Goodyear FUELMAX ENDURANCE stanowi innowacyjne rozwiązanie dla firm transportowych i logistycznych, operujących zarówno na autostradach, jak i na drogach regionalnych.
Linia ta może wspierać floty i producentów pojazdów ciężarowych w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. Goodyear deklaruje, że nowa linia produktów jest najbardziej wszechstronną pod względem paliwooszczędności, jaką kiedykolwiek wyprodukował i podkreśla, że wszystkie rozmiary posiadają oznaczenie „B” w zakresie efektywności paliwowej (etykieta UE), zapewniając jednocześnie wiodące osiągi w zastosowaniach międzyregionalnych.
Producenci pojazdów, kierownicy flot i operatorzy znajdują się pod coraz większą presją, aby realizować cele zrównoważonego rozwoju, określone przez Komisję Europejską w Europejskim Zielonym Ładzie, działając przy tym w warunkach niskich marż.
– Organy regulujące, inwestorzy i klienci końcowi domagają się „czystych" produktów transportowanych w najbardziej zrównoważony sposób – mówi Grégory Boucharlat, wiceprezes Goodyear ds. biznesu opon użytkowych w Europie. – Aby w tak skomplikowanym środowisku, jakim jest transport, rzeczywiście dążyć do neutralnej dla klimatu przyszłości, działania ekologiczne i zwiększające wydajność muszą iść w parze, nie zwiększając przy tym złożoności. Dzięki nowej oponie FUELMAX ENDURANCE przenosimy efektywność paliwową znaną z eksploatacji na autostradach na drogi regionalne.
Gama ta przystosowana jest do szerokiego zakresu zastosowań w transporcie, a jednocześnie wspiera producentów w obniżaniu poziomu emisji nowych pojazdów ciężarowych średnio o 2% w porównaniu z oponami z oznaczeniem „C” w zakresie efektywności paliwowej.
Do tej pory operatorzy transportowi często musieli wybierać pomiędzy trwałością, dużym przebiegiem a pożądaną wydajnością paliwową. Opony FUELMAX ENDURANCE zostały zaprojektowane, aby ułatwić ten wybór menedżerom flot, którzy poszukują oszczędności kosztów i paliwa, ponieważ nie są już ograniczeni rodzajem dróg, po których jeżdżą.
– Oferta FUELMAX ENDURANCE jest prawdziwym przełomem w branży oponiarskiej i transportowej, ponieważ jest wydajna i wszechstronna, przy tym charakteryzuje się niską emisją spalin, dużym przebiegiem i trakcją – mówi Maciej Szymański, dyrektor marketingu ds. opon użytkowych Goodyear w Europie. – Zmniejszenie emisji CO2 o 2% przekłada się na oszczędność około 1 tony CO2 i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie. Gdyby flota składająca się ze 100 pojazdów zmieniła opony klasy C na paliwooszczędne klasy B, takie jak FUELMAX ENDURANCE, oznaczałoby to oszczędności około 100 ton CO2 i 40.000 litrów paliwa rocznie.
Wyznaczając nowe standardy, inżynierowie Goodyear skupili się na połączeniu trzech sprzecznych ze sobą aspektów, a więc przebiegu, trakcji i wszechstronności, aby zapewnić oszczędność paliwa i niską emisję spalin. Punktem wyjścia przy opracowywaniu tej linii produktów były sprawdzone technologie Goodyear. Ponadto specjalnie opracowane innowacje dla opon na oś kierowaną i napędową zwiększają możliwości produktów Goodyear w aspekcie efektywności paliwowej w szerszym zakresie tras, zapewniając jednocześnie trakcję, przyczepność i przebieg dzięki solidnej, wszechstronnej konstrukcji. Opona na oś kierowaną FUELMAX S ENDURANCE łączy w sobie sprawdzoną technologię Goodyear IntelliMax Rib w układzie 5- lub 6-żebrowym z pomysłowym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. Usztywnienia w rowkach barkowych łączą się, gdy opona się toczy, zwiększając jej wytrzymałość i ograniczając zużycie w bardziej wymagających warunkach terenowych, gdzie jazda w trybie stop-start, uderzenia w krawężniki, częstsze skręcanie i manewrowanie oraz intensywniejsze hamowanie stawiają przed oponami dodatkowe wyzwania. Zwiększona głębokość bieżnika w wybranych rozmiarach opon na oś kierowaną skutkuje większą ilością ścieralnej gumy (w porównaniu do FUELMAX GEN-2 w wybranych rozmiarach), co zapewnia lepszą przyczepność w późniejszym okresie eksploatacji. Innowacyjna, niskoenergetyczna mieszanka bieżnika kompensuje wytwarzanie ciepła spowodowanego siłami działającymi na oponę na osi kierowanej. W wielu modelach z tej linii na oś kierowaną zastosowano również zoptymalizowaną mieszankę ściany bocznej, która przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin, ponieważ zmniejsza uginanie i deformację ściany bocznej podczas jazdy w terenie. Oprócz innowacyjnej mieszanki bieżnika, przeznaczonej na oś napędową, w oponie zastosowano specjalny proces utwardzania, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika wyposażony w dużą liczbę głębokich lameli, rowków centralnych i wgryzających się krawędzi, poprawia trakcję i skuteczniej odprowadza wodę. Zarówno opony na oś kierowaną, jak i napędową posiadają certyfikat 3PMSF i są wyposażone w system identyfikacji radiowej RFID, umożliwiający zarządzanie oponami.
Opona FUELMAX ENDURANCE jest w pełni zgodna z programem bieżnikowania opon opracowanym przez producenta. Model na oś napędową będzie dostępny w postaci bieżnikowanej na gorąco opony premium TreadMax, która zapewnia dodatkowe przebiegi, a jednocześnie te same cechy i korzyści, co nowy, innowacyjny bieżnik, obniżając jednocześnie koszty opon nawet o 30%. W połączeniu z rozwiązaniami Goodyear do inteligentnego monitorowania opon, takimi jak system monitorowania ciśnienia Goodyear TPMS, czytnik najazdowy Drive-Over-Reader i ostatnio wprowadzony system DrivePoint, można znacznie wydłużyć żywotność produktów i zwiększyć ich efektywność paliwową. To kolejne wsparcie dla firm transportowych w ich dążeniu do bardziej zrównoważonej przyszłości.

Opona na oś kierowaną FUELMAX S ENDURANCE łączy w sobie sprawdzoną technologię Goodyear IntelliMax Rib w układzie 5- lub 6-żebrowym z pomysłowym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków Fot. Goodyear

Oprócz innowacyjnej mieszanki bieżnika, przeznaczonej na oś napędową, w oponie Goodyear FUELMAX ENDURANCE zastosowano specjalny proces utwardzania, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia Fot. Goodyear

 

Continental – wszystkie z oznaczeniem M+S oraz 3PMSF

Jak informuje Tomasz Smolec, TCS & CVT product specialist, Continental Opony Polska, Continental dla użytkowników pojazdów ciężarowych posiada w swojej ofercie szeroki wybór produktów, w zależności od rodzaju transportu (towary, ludzie) oraz od dróg, po jakich się poruszamy.
– Wszystkie opony ciężarowe marki Continental oferowane na polskim rynku, niezależnie od warunków użytkowania, posiadają oznaczenie M+S oraz 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) – mówi Tomasz Smolec. – Oznacza to, że nasze opony mogą być użytkowane w każdych warunkach pogodowych, również zimą.

Continental Conti Hybrid Generation 5
Fot. Continental

 
Continental Conti Hybrid Generation 5 to ubiegłoroczna nowość, czyli kolejna, piąta generacja opon do transportu regionalnego.
Opony Conti Hybrid HS5 na oś prowadzącą oraz Conti Hybrid HD5 na oś napędową zostały wprowadzone do sprzedaży w drugiej połowie 2022 roku. Linia opon Conti Hybrid Generation 5 przeznaczona jest dla flot, które potrzebują wszechstronnej opony do różnych zastosowań, głównie na drogach regionalnych, ale również w okazjonalnym transporcie autostradowym.
Charakteryzują się one wysokimi przebiegami oraz zwiększoną odpornością na uszkodzenia w czasie użytkowania. Jak zapewnia producent, opony te zapewniają maksymalną przyczepność oraz pożądane prowadzenie w każdych warunkach pogodowych przez cały okres eksploatacji, nawet do 4 mm pozostałej głębokości bieżnika, dzięki zastosowaniu pełnowymiarowych lameli 3D. Innowacyjny wzór bieżnika oraz nowa konstrukcja karkasu opony zapewniają równomierne zużywanie się ogumienia oraz znaczącą poprawę właściwości trakcyjnych i uzyskiwanych przebiegów.

Continental Conti EcoPlus Generation 3+
Fot. Continental

 
Linia opon Conti EcoPlus Generation 3+ została wprowadzona na rynek w roku 2021. Jest to udoskonalona linia opon Conti EcoPlus Generation 3. Conti EcoPlus HS3+ na oś prowadzącą oraz Conti EcoPlus HD3+ na oś napędową charakteryzują się niskim współczynnikiem oporu toczenia, a tym samym wysoką efektywnością paliwową i niską emisją CO2. Ulepszona mieszanka oraz konstrukcja bieżnika poprawiły osiągi na mokrej nawierzchni oraz prowadzenie w różnych warunkach pogodowych.
Opony z linii EcoPlus przeznaczone są do transportu autostradowego. Użytkownikiem docelowym są floty, które użytkują pojazdy w transporcie dalekobieżnym i wymagają od opon niskich oporów toczenia, a tym samym obniżenia kosztów transportu związanego z kosztem paliwa.
Continental w swojej ofercie posiada również opony z przeznaczeniem do użytku w warunkach typowo zimowych. Są to warunki, podczas których pozostałe opony mogą mieć problemy z trakcją, np. w terenach górzystych, z niską temperaturą i dużym prawdopodobieństwem zaśnieżonych dróg, a przede wszystkim w krajach skandynawskich. Continental do takich zastosowań oferuje opony Continental Conti Scandinavia HS3 oraz Conti Scandinavia HD3. Ogumienie charakteryzuje się wysokim bezpieczeństwem i pewnością prowadzenia w ciężkich warunkach zimowych, niskimi oporami toczenia oraz wysokimi przebiegami.
W transporcie międzynarodowym dla firm transportowych ważnym aspektem przy doborze opon, zwłaszcza w okresie zimowym, są regulacje danego kraju, dotyczące wyposażenia pojazdów w odpowiednie ogumienie, a także w łańcuchy. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, opony produkowane przez Continental są przygotowane do tego, aby spełnić wymagania związane z regulacjami danego kraju. Przykładowe przepisy:
 

Firestone – znacznie mniejsze opory toczenia

Nowością marki Firestone na rynku ogumienia do aut użytkowych jest gama opon regionalnych FS424, FD624 i FT524. Wykonane są w technologii Enliten, która, według producenta, pozwala na zwiększenie oszczędności paliwa, dzięki zmniejszeniu oporów toczenia nawet o 15% na osiach kierowanych, napędowych i przyczep. Nowa gama opon zapewnia też przebiegi wyższe nawet o 20% w porównaniu do poprzedniej, co prowadzi do obniżenia kosztów w przeliczeniu na kilometr o 10%.

Od lewej: Firestone FS424, FD624 i FT524 Fot. Firestone

 
Przemysław Trzaskowski, mobility solutions manager, Bridgestone East Europe: – Opony te są dedykowane głównie dla flot samochodów ciężarowych, które poszukują niezawodnych produktów o doskonałym stosunku jakości do ceny oraz rozwiązań ograniczających wpływ na środowisko.

JENOX – gdy pojazdy potrzebują dużo energii

Akumulatory serii AGM Truck i EFB Truck, to rozruchowe akumulatory kwasowo-ołowiowe stworzone z myślą o pojazdach cechujących się wysokim zapotrzebowaniem na energię.
– Dziś akumulator nie służy tylko rozruchowi, ale odpowiada za zasilanie wielu niezbędnych urządzeń w pojeździe – mówi Radosław Płowens, technolog przygotowania produkcji w Jenox Akumulatory. – Producenci akumulatorów stoją zatem przed coraz większym wyzwaniem, by sprostać ciągłemu zapotrzebowaniu na energię pojazdów ciężarowych, które niejednokrotnie pracują w trybie 24 godzinnym, podlegając przy tym dużym obciążeniom. W takich przypadkach sprawdzą się tylko produkty o najlepszych parametrach i Jenox Akumulatory ma takie w swojej ofercie. Na uwagę zasługuje tu szczególnie nasz najnowszy akumulator, czyli Jenox AGM Truck. Zastosowanie technologii Absorbent Glass Mat zapewnia znaczący wzrost pracy cyklicznej samochodowej baterii oraz pozwala na głębokie rozładowania, bez uszczerbku dla parametrów użytkowych akumulatora. Dodatkowo Jenox AGM Truck wykorzystuje korki VRLA, które zapewniają rekuperację elektrolitu, przez co akumulator jest całkowicie bezobsługowy i niewylewny.
Warto również wspomnieć o naszym flagowym produkcie dla transportu, czyli Jenox EFB Truck. Akumulator ten dedykowany jest do pojazdów ciężarowych spełniających normę Euro 6, gdzie krytyczną cechą akumulatora powinna być zwiększona odporność na wstrząsy i wibracje oraz zwiększona odporność na rozładowanie. Dodatkowo Jenox EFB Truck cechuje się dużym prądem rozruchowym.
Przedstawiciel Jenox Akumulatory zwraca uwagę, że każdy produkt ma swoją specyfikę pracy. Jenox AGM Truck zaprojektowany został z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii Absorbent Glass Mat, co sprawia, że przystosowany jest do zasilania najbardziej wymagających pojazdów wyposażonych w dodatkowe odbiorniki prądu. Co ważniejsze, jego zastosowanie może być dualne – hybrydowe. Oznacza to, że AGM Truck sprawdzi się zarówno do rozruchu silnika jak i w roli małego magazynu energii, zapewniającego ciągłe zasilanie urządzeń pobierających prąd w pojeździe ciężarowym.

Akumulator Jenox AGM Truck - technologia Absorbent Glass Mat zapewnia wzrost pracy cyklicznej oraz pozwala na głębokie rozładowania Fot. Jenox

 

EXIDE - aby obniżyć całkowity koszt posiadania floty pojazdów

Krzysztof Najder fitment & cataloguing manager automotive w Exide Technologies zwraca uwagę na to, że jednym z dwóch głównych powodów awarii akumulatorów CV jest głębokie rozładowanie ze stratą energii prowadzącej do rozwarstwienia się elektrolitu. Firma Exide rozwiązała ten problem za pomocą technologii Carbon Boost.
Natomiast wstrząsy są jednym z głównych powodów awarii akumulatorów w nowoczesnych pojazdach ciężarowych Euro 5 i Euro 6. Firma Exide rozwiązała ten problem za pomocą technologii HVR (High Vibration Resistance), która wydłuża żywotność akumulatora i zmniejsza ryzyko awarii.
Akumulatory do pojazdów użytkowych Exide zostały zaprojektowane tak, aby obniżyć całkowity koszt posiadania floty pojazdów. Każdy z nich zapewnia maksymalną wydajność dla konkretnego zastosowania, umożliwiając firmom kontrolowanie kosztów operacyjnych i osiąganie lepszych wyników od konkurencji. Stawiamy na jakość, obniżenie kosztów posiadania wynika z jakości - mniej awarii, pewniejsza flota pojazdów i ograniczenie nieplanowanych przestojów.
Exide zapewnia również wsparcie w zakresie doboru akumulatora dzięki darmowej wyszukiwarce Exide Battery Finder.
Według przedstawiciela Exide Technologies, w niektórych przypadkach firmy mogą zaoszczędzić nawet do 70% całkowitego kosztu, przechodząc na nowy akumulator StrongPRO EFB +. Firma ta zaprojektowała akumulatory o długiej żywotności, dzięki technologiom takim jak Carbon Boost i HVR (High Vibration Resistance). Technologie te zmniejszają również ryzyko awarii, jednocześnie zwiększając niezawodność i wydajność. Wprowadzenie układu selektywnej redukcji katalitycznej do pojazdów zgodnych z Euro 5 i 6 stanowiło nowe wyzwanie dla producentów ciężarówek. Wymagało ono montażu zbiorników AdBlue i, w większości przypadków, ponownego umieszczenia akumulatorów na tylnej osi. Zwiększyło to znacznie poziom wibracji, jakie musiały wytrzymać akumulatory. Wiodąca na rynku technologia HVR firmy Exide została zaprojektowana w celu ochrony akumulatora w tych warunkach, poprzez zwiększenie odporności akumulatora na wibracje, dowodem jest zdany test V4. W rezultacie powstał akumulator, który jest bardziej żywotny i opłacalny.
Poza tym, wydajność akumulatora może być znacznie obniżona, gdy zostanie on głęboko rozładowany bez odpowiedniego doładowania, co jest główną przyczyną awarii. Jest to problem dla pojazdów wykonujących dostawy miejskie, z powodu ograniczonych możliwości ładowania. Stanowi to również niedogodność dla długodystansowych ciężarówek z wyposażeniem wspierającym komfort kierowcy (ogrzewanie, oświetlenie, rozrywka), gdy stan głębokiego rozładowania może trwać całą noc i stanowić ryzyko, że silnik nie uruchomi się następnego dnia rano. Opatentowana technologia Exide Carbon Boost przeciwdziała ryzyku głębokich rozładowań, zapewniając jednocześnie szereg innych korzyści zwiększających wydajność. Technologia Carbon Boost polega na zastosowaniu opatentowanych dodatków węglowych na płycie ujemnej. Cząsteczki siarczanu - powstające w wyniku rozładowywania - rozpuszczają się szybciej podczas ponownego ładowania, co prowadzi do poprawy wydajności elektrycznej. Dzięki rozwiązaniu problemów powstających w wyniku zasiarczenia i związanym z tym rozwarstwianiem się kwasu, akumulatory z funkcją Carbon Boost mają zwiększoną zdolność przyjmowania ładunku, ładują się szybciej i są bardziej wytrzymałe w pracy cyklicznej. Dodatki węgla wspomagają również kontrolowany proces gazowania akumulatora podczas ładowania, wywołującego wymieszanie się elektrolitu, co redukuje ryzyko jego rozwarstwienia. W przypadku samochodów ciężarowych pracujących z niższym napięciem ładowania akumulatory hybrydowe z dodatnim stopem ołowiu antymonowego (EndurancePRO EFB) pozostają właściwym rozwiązaniem. Zmniejszają poziom rozwarstwienia kwasu i poprawiają zachowanie akumulatora w pracy cyklicznej.
Technologia GEL firmy Exide (gama Endurance+PRO GEL), jest całkowicie bezobsługowa i zapewnia do trzech razy dłuższą żywotność niż tradycyjne akumulatory. Oferuje ona wyjątkową wydajność elektryczną, ochronę podczas głębokiego rozładowania (90% DoD) i sprawdza się w najbardziej wymagających zastosowaniach.
Gama akumulatorów Exide do pojazdów użytkowych obejmuje m.in. StrongPRO EFB+, Endurance+PRO GEL i EndurancePRO EFB. Każdy z nich ma swoje szczególne zalety, zapewniając równowagę między wydajnością elektryczną, niezawodnością, wytrzymałością w pracy cyklicznej, żywotnością i opłacalnością.
• StrongPRO EFB+ to oryginalny, bezobsługowy akumulator wyposażony w technologię HVR i Carbon Boost. Świetnie sprawdza się w trudnych warunkach i pojazdach ciężarowych Euro 5 i 6 z akumulatorami zainstalowanymi na tylnej osi.
• Endurance+PRO GEL to nowy akumulator VRLA GEL z wyjątkową wydajnością w pracy cyklicznej. Zapewnia imponującą przepustowość energii przez cały okres użytkowania i jest sprawdzony w najważniejszych i najbardziej wymagających zastosowaniach.
• EndurancePRO EFB to akumulator o niskich kosztach utrzymania, zaprojektowany z myślą o największej wytrzymałości w pracy cyklicznej. Zapewnia lepszą odporność na wstrząsy, moc rozruchu i zdolność przyjmowania ładunku by zaspokoić potrzeby dużych pojazdów

Exide StrongPRO EFB+ Fot. Exide

 

Varta – akumulatory do ciężarówek, maszyn budowlanych i rolniczych

Akumulatory VARTA ProMotive SHD polecane są do pojazdów ciężarowych z podstawową funkcją sypialną oraz pojazdów specjalnych bez dodatkowego wyposażenia elektrycznego. Od lat wykorzystywane w transporcie krajowym i międzynarodowym jako uniwersalne rozwiązanie do mniej rozbudowanych energetycznie pojazdów.
VARTA ProMotive EFB produkowane są z myślą o pojazdach ciężarowych dalekobieżnych z przeważającą funkcją sypialną, pojazdów specjalnych z dodatkowym wyposażeniem elektrycznym oraz autobusów i autokarów. W akumulatorach zastosowano innowacyjny cyrkulator kwasowy, który podczas jazdy miesza elektrolit, zapewniając jego równomierne stężenie. Dzięki temu rozwiązaniu eliminuje się negatywne zjawisko stratyfikacji czyli rozwarstwienia elektrolitu i zapewnia szybkie i pełne naładowanie ze strony alternatora. Dodatkowo zastosowanie grubszych płyt i powłoki z poliestru zwiększa odporność na głębokie rozładowanie, zapewniając nawet trzykrotnie dłuższą żywotność cykliczną. Akumulator spełnia najwyższe wymagania w zakresie odporności na wstrząsy i wibracje czyli normę V4 dzięki zastosowaniu dodatkowych wzmocnień oraz kleju termicznego dla stabilizacji płyt. Jest to rozwiązanie polecane do nowoczesnych pojazdów użytkowych.

VARTA ProMotive EFB Fot. Varta

 
VARTA ProMotive AGM to akumulatory dedykowane do pojazdów ciężarowych dalekobieżnych, z przeważającą funkcją sypialną wraz z klimatyzacją postojową i/lub ogrzewaniem postojowym zasilanym z akumulatora oraz do wszelkich pojazdów specjalnych z dodatkowym wyposażeniem elektrycznym, a także do autobusów i autokarów. To innowacyjny produkt z najbardziej zaawansowaną technologią AGM, w którym elektrolit jest całkowicie zaabsorbowany (wchłonięty) przez włókninę szklaną wewnątrz akumulatora. Takie rozwiązanie eliminuje zjawisko stratyfikacji, zapewnia szybkie i skuteczne ładowanie akumulatora nawet przy skróconym czasie, a w połączeniu z grubszymi płytami zapewnia nawet sześciokrotnie dłuższą żywotność cykliczną. Akumulator spełnia najwyższe normy odporności na wstrząsy i wibracje, czyli normę V4. Według producenta jest to obecnie najbardziej zaawansowany technologicznie akumulator do pojazdów użytkowych.

ZAP – dla pojazdów wymagających większego poboru prądu

Akumulatory ZAP AGM SPECIAL Truck wykorzystują technologię szklanej maty absorbującej elektrolit (ang. Absorbent Glass Mat). Baterie z tej serii zostały specjalnie zaprojektowane do intensywnie eksploatowanych, wyposażonych w dodatkowe urządzenia, wymagających większego poboru prądu pojazdów i maszyn. Obudowa została wyposażona w korki VRLA (ang. Valve Regulated Lead-Acid) – umożliwiające wyrównanie ciśnienia wewnątrz akumulatora oraz częściową rekombinację gazów. Akumulatory te przeznaczone są do szerokiego zakresu zastosowań, wymagających głębokich rozładowań, m.in. do samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych, czy pojazdów specjalistycznych.
Konstrukcja: technologia AGM; korki VRLA; specjalne zestawy płyt; dodatkowa separacja; rączki zintegrowane z wieczkiem; duża trwałość cykliczna.
Zalety: tzw. niewylewność elektrolitu; najwyższe bezpieczeństwo użytkowania;
wysoka trwałość cykliczna; podwyższona odporność na zasiarczenie; podwyższone właściwości magazynowania; dłuższa żywotność akumulatora; odporność na wysokie i niskie temperatury; całkowita bezobsługowość. (red)

Akumulatory ZAP AGM SPECIAL Truck wykorzystują technologię szklanej maty absorbującej elektrolit Fot. ZAP

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.