Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 trafią na testy u klientów

Daimler Truck buduje z tym przeznaczeniem flotę pojazdów z ogniwami paliwowymi
19 lutego 2024

Wodorowe ciężarówki GenH2 będą testowane u klientów od połowy 2024 r. Fot. Daimler Truck

 
Od połowy 2024 r. Amazon, Air Products, INEOS, Holcim i Wiedmann & Winz mają wziąć udział w pierwszych testach klientów pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz GenH2, napędzanych ogniwami paliwowymi.
Pięć ciągników siodłowych zostanie wykorzystanych w różnych zastosowaniach na długich dystansach na określonych trasach w Niemczech. Pojazdy będą korzystały z wyznaczonych publicznych stacji tankowania ciekłego wodoru (sLH2) w Wörth am Rhein oraz na terenie Duisburga.
Tym samym Daimler Truck wkracza w kolejną fazę rozwoju na drodze do dekarbonizacji transportu za pomocą ciężarówek napędzanych wodorem. Po rygorystycznej fazie testów na torze testowym i drogach publicznych ciężarówki napędzane ogniwami paliwowymi osiągnęły obecnie zaawansowany etap rozwoju w celu wdrożenia ich we flotach pierwszych klientów. W związku z tym Daimler Truck robi teraz kolejny krok, budując pierwszą flotę pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz GenH2, z przeznaczeniem na testy u klientów. Oczekuje się, że w połowie 2024 r. wspomniane firmy wezmą udział w testach, aby zdobyć wstępne doświadczenie w transporcie dalekobieżnym bez emisji CO2, ciężarówkami napędzanymi ogniwami paliwowymi.
Pięć ciągników siodłowych będzie wykorzystywanych w różnych zastosowaniach długodystansowych na określonych trasach w Niemczech. Ma to być transport materiałów budowlanych, kontenerów morskich lub gazów w butlach. Podczas pierwszych testów u klientów ciężarówki GenH2 pozostaną pod bezpośrednim nadzorem i odpowiedzialnością firmy Mercedes-Benz Trucks.
Daimler Truck i jej firmy partnerskie chcą w ten sposób zademonstrować, że zdekarbonizowany transport ciężarówkami napędzanymi wodorem jest już dziś możliwy. Aby jednak transformacja się powiodła, w nadchodzących latach konieczne będzie zapewnienie budowy międzynarodowej infrastruktury tankowania oraz wystarczających dostaw ekologicznego ciekłego wodoru.
Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialny za technologię pojazdów ciężarowych:
– Dzięki tej pierwszej flocie klientów nasze ciężarówki napędzane ogniwami paliwowymi będą testowane w rzeczywistych warunkach eksploatacji u klientów. Sytuacja korzystna dla obu stron: nasi klienci poznają technologię ogniw paliwowych w codziennej, rzeczywistej pracy, a nasz zespół inżynierów lepiej rozumie potrzeby klientów i odpowiednie przypadki użycia, biorąc je pod uwagę przy opracowywaniu serii.

Aby zdobyć praktyczne doświadczenie

Wiedmann & Winz z siedzibą w Geislingen an der Steige (Badenia-Wirtembergia) będzie jedną z pierwszych firm, które przetestują ciężarówkę Mercedes-Benz GenH2. Dla międzynarodowego dostawcy usług logistycznych DP World pojazd napędzany wodorem będzie transportował kontenery morskie do i od klientów przemysłowych i komercyjnych. Dyrektor zarządzający dr Micha Lege widzi duży potencjał wdrożenia innowacyjnej ciężarówki, szczególnie na ogólnoeuropejskich trasach logistycznych:
– Nasza firma zawsze była liderem innowacji. Na przykład dzięki FleetBoard firma Wiedmann & Winz była jedną z pierwszych firm, które postawiły na telematykę i cyfryzację w branży logistycznej. Niedawno zaczęliśmy również wykorzystywać eActrosa 300 jako ciągnik w codziennych operacjach transportowych. Teraz nie możemy się doczekać kolejnego kroku w postaci testowania GenH2, ciężarówki do transportu długodystansowego z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.
John H. Landwehr, którego firma logistyczna Gerdes + Landwehr jest częścią Grupy Holcim, zamierza transportować Mercedesem GenH2 granulaty i minerały dla przemysłu materiałów budowlanych, dodaje:
– Po szeroko zakrojonych testach z ciężarówkami o napędzie akumulatorowo-elektrycznym z radością kontynuujemy odkrywanie drogi w kierunku zrównoważonego transportu za pomocą ciężarówki napędzanej wodorem. Tylko dzięki własnemu, specyficznemu doświadczeniu możemy podjąć właściwe decyzje dotyczące zmiany, która rozpocznie się w 2025 roku w naszej grupie biznesowej.
Caroline Stancell, dyrektor generalna ds. mobilności w Europie i Afryce w firmie Air Products, wyjaśnia:
– Firma Air Products planuje konwersję całej swojej globalnej floty na pojazdy napędzane wodorem i jest dumna, że ​​może uczestniczyć w tym projekcie wraz z Daimler Truck, liderem w transporcie ciężkim i dekarbonizacji. Ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 zostanie wdrożona w naszej istniejącej flocie do transportu gazów butlowych, co pozwoli nam zdobyć cenne doświadczenie w zakresie przemysłowego transportu gazów. Jesteśmy również dumni, że w ramach testów zapewnimy Daimler Truck niezbędną infrastrukturę do tankowania i wodór. Nasza najnowsza mobilna stacja tankowania ciekłego wodoru zostanie wykorzystana w projekcie w rejonie Duisburga, dzięki czemu będzie mogła działać w rzeczywistych warunkach.
Firmy INEOS i VERVAEKE zamierzają używać ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 do transportu suchego PCW luzem:
– Wodór to rewolucyjne źródło energii, które odmieni technologię samochodów ciężarowych. Zarówno jako użytkownik, jak i producent wodoru, INEOS ma wyjątkową możliwość wspierania przejścia na mobilność zeroemisyjną. Wraz z naszym partnerem transportowym VERVAEKE jesteśmy podekscytowani możliwością wspierania Daimler Truck AG – mówi Wouter Bleukx, dyrektor biznesowy ds. wodoru w INEOS Inovyn.
Frédéric Derumeaux, dyrektor generalny VERVAEKE, dodaje:
– Jestem zachwycony tym projektem, który doskonale wpisuje się w naszą strategię radykalnego ograniczenia emisji CO 2 . Zasilanie ciężkich samochodów ciężarowych ciekłym wodorem to rewolucyjny i istotny krok naprzód. Jako wiodąca firma transportowa odgrywamy ważną rolę, a wyjątkowa współpraca z INEOS i DAIMLER TRUCK AG pomaga nam zademonstrować prawdziwie bezemisyjną logistykę.
Andreas Marschner, wiceprezes Amazon Transportation Services:
– Amazon nieustannie pracuje nad osiągnięciem neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2040 r. Dekarbonizacja naszej sieci transportowej odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu tego kamienia milowego. Wszystkie zainteresowane strony z branży logistycznej – od producentów po przedsiębiorstwa energetyczne i operatorów – muszą zatem w dalszym ciągu inwestować, eksperymentować i wprowadzać innowacje. Z niecierpliwością czekamy na udział w tym projekcie pilotażowym i wyciąganie z niego wniosków.

Pierwsze próby klientów z nową technologią ciekłego wodoru (sLH2)

Daimler Truck preferuje ciekły wodór przy opracowywaniu napędów na bazie wodoru. W tym stanie ma on nie tylko znacznie większą gęstość energii, ale można także obniżyć koszty transportu. Dzięki temu można zastosować większe zasobniki paliwa, co zwiększa zasięg i umożliwia porównywalne osiągi pojazdu z konwencjonalną ciężarówką z silnikiem Diesla. Zbiorniki na ciekły wodór oferują również korzyści pod względem kosztów i masy. Dlatego zastosowanie ciekłego wodoru umożliwia uzyskanie większej ładowności.
Po raz pierwszy we flocie testowej klientów zostanie zastosowany nowy proces tankowania ciekłego wodoru: tzw. technologia sLH2 (sLH2 = „przechłodzony” ciekły wodór). Technologia została opracowana wspólnie z Linde i jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych firm. Innowacyjne podejście umożliwia m.in. uzyskanie jeszcze większej gęstości magazynowania w porównaniu do LH2 i łatwiejsze tankowanie w ciągu 10–15 minut. Daimler Truck i jego partnerzy deklarują zapewnienie wysokiego poziomu przejrzystości i otwartości w odniesieniu do odpowiednich interfejsów wspólnie opracowanej technologii sLH2. Celem jest współpraca z innymi firmami i stowarzyszeniami, tam gdzie to możliwe, w celu opracowania własnych technologii tankowania i pojazdów, które stosują nowy standard ciekłego wodoru i tym samym ustanowienie globalnego rynku masowego dla nowego procesu tankowania.

Kluczowe parametry wydajności porównywalne z dieslem

Inżynierowie zajmujący się rozwojem Daimler Truck oparli ciężarówkę GenH2 na charakterystyce konwencjonalnego samochodu ciężarowego dalekobieżnego Mercedes-Benz Actros pod względem ładowności, zasięgu i wydajności. Samochody ciężarowe Mercedes-Benz GenH2, które zostaną wykorzystane w pierwszych testach u klientów, zapewniają ładowność ok. 25 ton przy masie całkowitej zestawu (GCW) wynoszącej 40 ton. Tak dużą ładowność i duży zasięg (ponad 1.000 km) umożliwiają dwa specjalne zbiorniki ciekłego wodoru ze stali nierdzewnej (2 x 44 kg) i szczególnie wydajny system ogniw paliwowych typu cellcentric. System zbiorników ze stali nierdzewnej składa się z dwóch rur umieszczonych jedna w drugiej, połączonych ze sobą i izolowanych próżniowo.
Układ ogniw paliwowych ciężarówki GenH2 dostarcza 300 kilowatów (2 x 150 kW), a akumulator zapewnia tymczasowo dodatkowe 400 kW. Pojemność akumulatora wynosząca 70 kWh jest stosunkowo niska, ponieważ nie jest on przeznaczony do zaspokajania potrzeb energetycznych, ale głównie do włączania, aby zapewnić sytuacyjne wsparcie zasilania ogniwa paliwowego, na przykład podczas szczytowych obciążeń podczas przyspieszania lub jazdy pod górę z pełnym obciążeniem. Jednocześnie stosunkowo lekki akumulator pozwala na większą ładowność. Jest ładowany energią hamowania i nadmiarem energii ogniw paliwowych. Podstawowym elementem wyrafinowanej strategii działania układu ogniw paliwowych i akumulatorów jest układ chłodzenia i ogrzewania, który utrzymuje wszystkie elementy w odpowiedniej temperaturze roboczej, zapewniając w ten sposób maksymalną trwałość. W wersji przedseryjnej oba silniki elektryczne zostały zaprojektowane na łączną moc ciągłą 2 x 230 kW i moc maksymalną 2 x 330 kW.

Dwutorowa strategia: pojazdy zasilane wodorem i z akumulatorów

Jako jeden z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych, Daimler Truck zobowiązał się do przestrzegania Porozumienia klimatycznego z Paryża. Celem jest zaoferowanie do 2039 r. nowych pojazdów neutralnych pod względem emisji CO 2 na głównych rynkach globalnych (Europa, USA, Japonia). Samochody ciężarowe z napędem akumulatorowo-elektrycznym są pożądanym wyborem do transportu dystrybucyjnego, a w przypadku eActros 600, dla przewozów dalekobieżnych przy regularnym rozmieszczeniu na planowalnych trasach z odpowiednimi odległościami i możliwościami ładowania. Jednak ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi mogłyby być lepszym rozwiązaniem, zwłaszcza w przypadku szczególnie wymagających zastosowań w transporcie ciężkim i transporcie długodystansowym. Ponadto dostępność odpowiedniej infrastruktury i wystarczającej ilości ekologicznej energii elektrycznej mają kluczowe znaczenie dla pomyślnego przejścia na technologie wolne od emisji CO2 . Daimler Truck jest przekonany, że szybkie i oszczędne pokrycie zapotrzebowania na energię można osiągnąć jedynie za pomocą obu technologii. (red)

Dużą ładowność i zasięg umożliwiają dwa zbiorniki ciekłego wodoru o łącznej zasobności 88 kg Fot. Daimler Truck

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.