Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Ile trzeba wydać na używane auto?

Trendy rynkowe. Dowiesz się z nowego cennika w Auto Market Truck
07.09.2007 00:00:00
Zmienia się cennik samochodów używanych, który publikujemy na str. 32. Dotąd był to cennik opracowywany przez naszą redakcję. Podawaliśmy w nim ceny wywoławcze. W dzisiejszym wydaniu rozpoczynamy drukowanie w AMT cenników używanych samochodów dostawczych i ciężarowych przygotowanych przez Eurotax-Glass's Polska.
Będziemy publikować ceny transakcyjne ze szczegółowym podziałem na modele i wersje. W przypadku dostawczych będą to ceny brutto, w przypadku ciężarowych - netto, bo tak się najczęściej przyjmuje na rynku wtórnym.
- Oczywiście może się zdarzyć, że realna cena jakiegoś egzemplarza będzie nieco inna. Zależy ona przecież od stanu technicznego pojazdu czy sposobu eksploatacji, ale nie są to duże wahania - mówi Marcin Kardas z działu badań rynku EurotaxGlass's Polska. - Generalnie z naszych zestawień wynika, że w tym roku ceny użytkowych idą w Polsce w górę, około 20 procent w porównaniu do 2006 roku. Oczywiście w niektórych przypadkach są też większe wzrosty, przykładowo czteroletnie ciężarówki podrożały o około 25 procent.
W strefie euro
Informacje na temat cen i aktualnej sytuacji rynkowej w naszym kraju Eurotax zdobywa przede wszystkim w oparciu o tzw. grupy konsultacyjne. Jest to kilkanaście firm, zarówno oficjalni importerzy konkretnych marek (o ile zajmują się handlem używanymi pojazdami), jak i najwięksi importerzy niezależni używanych pojazdów.
- Rynek używanych ciężarówek jest silnie związany z Zachodem, można nawet stwierdzić, że tutaj jesteśmy już w strefie euro - ocenia Marcin Kardas. - Dzieje się tak dlatego, że samochodów kupionych jako nowe w Polsce jest mało, więc nie mają one większego wpływu na notowania. Nabywcy wolą pojazdy z Zachodu eksploatowane na lepszych drogach, lepszym paliwie i porządnie serwisowane. Ważna jest pozycja złotówki wobec euro, podajemy więc, według jakiego kursu przeliczaliśmy.
Z cennika Eurotaksu wynika, że najbardziej cenione u nas ciężarowe marki to Scania, Volvo, DAF i MAN. Ich ceny są zbliżone do notowań na Zachodzie. Z kolei Renault czy Mercedesy Actrosy są u nas tańsze niż na Zachodzie. Pamiętać trzeba, że przebieg nie zawsze odzwierciedla zużycie auta. Pojazdy typu żuraw czy betonomieszarka mogą jeździć niewiele, ale cały czas pracować, co wpływa na cenę.
Stabilne dostawczaki
Rynek aut dostawczych jest najbardziej stabilny i tu nie ma ostatnio skoków cenowych obserwowanych w ciężarowych (w górę) i osobowych (w dół). Tutaj kupujący także mają większe zaufanie do samochodów sprowadzanych z zagranicy, ale nie jest to już tak wyraźne jak w ciężarowych. Wśród dostawczaków najlepszą opinią u nas cieszą się Volkswageny i Mercedesy, co wpływa na ich wyższe notowania niż innych marek (podobne silniki, zabudowy). Wyraźnie widać, że z miesiąca na miesiąc popularność zdobywają coraz młodsze auta, z bogatszym wyposażeniem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy.
Nowego cennika szukaj na str. 32.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.