Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Renault Kerax - konstrukcyjna rzadkość

Samochody ciężarowe. Renault Kerax (od 1997 roku)
14.09.2007 00:00:00
Konstrukcyjne pojazdy Renault nie są popularne w naszym kraju. Może to się jednak zmienić za sprawą produkowanego od dziesięciu lat Keraksa. Ma on dużą ładowność i nie jest szczególnie awaryjny. Do zalet Renault zaliczylibyśmy jeszcze dużą ładowność, niską cenę zakupu, dobre wytłumienie kabiny i dostępność części. Minusy Renault to: zbyt ciasna kabina, szybko zużywająca się tapicerka siedzeń oraz wrażliwy na jakość ON silnik z common rail.
Opisywaną "renówkę" spotkać można jako ciągniki siodłowe i podwozia. Te pierwsze mają konfiguracje napędu 4x2, 4x4 i 6x2. Podwozia mają napęd 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 i 8x4. Ciągniki mają dwa rozstawy osi: 3.150 i 3.500 mm. Podwozia zaś 12 (od 3.150 do 6.065 mm). DMC podwozi wynosi: 19, 26, 32, 34 i 40 ton.
W Keraksach najczęściej jest krótka dzienna kabina, która jest zdecydowanie za ciasna. Nieco lepiej użytkownicy oceniają szoferkę wydłużoną, ale i ta nie imponuje wielkością. Rzadko zaś w spotykanych u nas Keraksach jest najdłuższa kabina, czyli Global (tylko ta może mieć pojedynczą leżankę). Wykończenie szoferki pozostawia nieco do życzenia, szybko zużywa się tapicerka siedzeń. Dobre jest za to wyciszenie wnętrza. Opinię trwałego ma mechaniczne zawieszenie kabiny.
Do 2000 roku montowano dwa turbodiesle R6. Podstawowa jednostka ma pojemność 9,8 l i moc 256, 298 i 338 KM, mocniejsza o pojemności 11,1 l dysponuje mocą 381 lub 392 KM. W nowszych pojazdach jest tylko większy silnik, w którym dodano common rail (oznaczenie dCi) i zmieniono moc: 265, 313, 362 i 412 KM. Ta jednostka nie lubi ON słabej jakości i jest droga w ewentualnych naprawach.
W Keraksie są do wyboru trzy skrzynie biegów: 9-biegowa Eatona oraz 9- lub 16-biegowe ZF-a. Niemieckie skrzynie biegów mają nieco gorszą opinię od amerykańskiej i zdarzają się im awarie synchronizatorów. Ramy Keraksa są wytrzymałe. Zdarza się jednak, że przy większym obciążeniu nie wytrzymują resory, w których wybijają się tuleje (naprawa nie jest prosta z uwagi na utrudniony dostęp).
Obok wysokiej ładowności atutem opisywanego "francuza" jest duży wybór części zamiennych, które w większości są identyczne ze stosowanymi w spokrewnionym Renault Premium.
Plusy.
Wytrzymała konstrukcja. Duża ładowność. Niska cena zakupu. Dobre wytłumienie kabiny. Dostępność części.
Minusy
Zbyt ciasna kabina. Szybko zużywająca się tapicerka siedzeń. Wrażliwy na jakość ON silnik z common rail.
Ekspert - Mariusz Kacprzak z Zawrat Tir Serwis w Lublinie:
- W Keraksach tak jak w spokrewnionym Premium Route awariom najczęściej ulegają elementy mechanicznego zawieszenia opartego na resorach parabolicznych i stabilizatorze. Bolączką są zwłaszcza wyrabiające się tuleje resorów przednich. Przy przebiegu ok. 300 tys. km hałasować zaczyna skrzynia biegów. Powodem są luzy na wałkach wybieraka, które wymagają okresowej regulacji. Filtry paliwa zmieniać radzę co 15 tys. km, czyli dwa razy częściej, niż sugeruje producent, olej silnikowy zgodnie z jego zaleceniami, tj. co 30 tys. km.
Fabryczne dane techniczne wywrotek
Pojazd prezentowany Konkurent
Renault Kerax 420.32 8x4 MB Actros 4140 8x4
Dopuszczalna masa całkowita tech. / adm. 40.000 / 32.000 kg 41.000 / 33.000 kg
Ładowność tech. / adm. 28.000 / 20.000 kg 26.000 / 18.000 kg
Rozstaw osi 4.200 mm 4.500 mm
Pojemność silnika / cylindry 11,1 l / R6 12 l / V6
Moc maksymalna 412 KM 394 KM
przy obr. /min 1.900 1.800
Maksymalny moment obrotowy 1.870 Nm 2.000 Nm
przy obr. /min 1.050-1.350 1.080
Skrzynia biegów manualna 16+2 manualna, 16+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper)
Długość 6.000 mm 5.890 mm
Szerokość 2.550 mm 2.350 mm
Wysokość 1.360 mm 1.300 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Renault Kerax 420.32 8x4 MB Actros 4140 8x4
z 2001 roku z 2001 roku
Chłodnica 5.240 zł 7.100 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 4.270 zł 6.800 zł
Reflektor 850 zł 1.300 zł
Okładzina hamulcowa 490 zł 350 zł
Filtr oleju 160 zł 110 zł
Filtr powietrza 220 zł 390 zł
Ceny części używanych
Renault Kerax 420.32 8x4 MB Actros 4140 8x4
Reflektor 450 zł 350 zł
Zderzak przedni 1.000 zł 800 zł
Chłodnica 2.900 zł 2.500 zł
Szyba czołowa 1.300 zł 1.000 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (sierpień 2007 r.)
Rocznik Renault Kerax (wywrotka) MB Actros (wywrotka)
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1998 530 - 150 tys. zł 390 - 200 tys. zł
1999 490 - 168 tys. zł 300 - 225 tys. zł
2000 250 - 180 tys. zł 269 - 265 tys. zł
2001 92 - 193 tys. zł 290 - 275 tys. zł
2002 176 - 200 tys. zł 250 - 290 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.