Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Fiat Fiorino - kwiatek wśród furgonów

Samochody dostawcze. Fiat Fiorino wrócił na rynek
29.02.2008 00:00:00
W krajowych salonach pojawił się właśnie nowy samochód dostawczy - Fiat Fiorino (z wł. kwiatek). Producent klasyfikuje go jako furgonetkę klasy miejskiej. Rzeczywiście Fiorino sytuuje się gdzieś pomiędzy najmniejszymi z dotychczasowych klasycznych dostawczaków a ciężarowymi wersjami małych osobówek. Bazą techniczną dla Fiorino pozostaje osobowy Fiat Grande Punto, od którego nowy dostawczak zapożyczył m.in. płytę podłogową. Znane z innych modeli są też silniki. Podstawowy stanowi benzynowa, szesnastozaworowa jednostka o pojemności 1,4 litra i mocy 73 KM. Alternatywny napęd to turbodiesel 1.3 o mocy 75 KM. Oba motory współpracują z 5-biegowymi skrzyniami manualnymi, z tym, że z drugim opcjonalnie montowany jest 6-biegowy automat.
Właściwie jest to Fiorino drugiej generacji. Produkcję małego dostawczaka o tej nazwie (podobnego trochę do Poloneza Trucka) Fiat zakończył ok. 10 lat temu. Jego nominalny następca powstaje teraz w turecko-włoskich zakładach Tofas, na dodatek w kooperacji z koncernem PSA, więc ma konstrukcyjnych braci: Citroena Nemo i Peugeota Bippera.
Najpierw Cargo, potem Kombi
Fiat na razie wypuścił wersję ciężarową Cargo; osobowa, nazwana Kombi (z tyłu asymetryczne drzwi dwuskrzydłowe o wymiarach takich jak w Cargo, choć przeszklone), ma się pojawić nieco później. Będzie się tam mieścić 5 osób i 270 kg, ale tę osobówkę można będzie łatwo przerobić na dostawczaka; wystarczy wyjąć tylną kanapę, a uzyska się przestrzeń ładunkową wielkości 2,5 metra sześc., czyli identyczną jak w Cargo, tyle że z oknami.
W "blaszance" nie ma ślepych wytłoczeń na wysokości okien, dzięki czemu powstała spora powierzchnia do naklejania reklam. W obu wersjach nadwoziowych standardowo montowane są jedne boczne drzwi przesuwne z prawej strony, blaszane lub przeszklone; podobne po drugiej stronie można mieć za dopłatą. W celu utrudnienia ewentualnych kradzieży zamiast klasycznego centralnego zamka zastosowano osobne zamykanie drzwi przednich i tylnych. Auto ma stosunkowo niski próg załadunku, na wysokości 527 milimetrów nad ziemią, a w podłodze ładowni znajdują się 4 haki do mocowania ładunku.
Równocześnie z wersją Kombi ma się pojawić odmiana Cargo przeznaczona na gorsze drogi - Fiorino Adventure - charakteryzująca się wyższym zawieszeniem, kołami piętnastocalowymi (standardowo montowane są czternastki) oraz dolną osłoną silnika zintegrowaną z przednim zderzakiem.
Dwa silniki
Bazą techniczną dla Fiorino pozostaje osobowy Fiat Grande Punto, od którego nowy dostawczak zapożyczył m.in. płytę podłogową. Znane z innych modeli są też silniki. Podstawowy stanowi benzynowa, szesnastozaworowa jednostka o pojemności 1,4 litra i mocy 73 KM. Alternatywny napęd to turbodiesel 1.3 o mocy 75 KM. Oba motory współpracują z 5-biegowymi skrzyniami manualnymi, z tym, że z drugim opcjonalnie montowany jest 6-biegowy automat.
Wersja wysokoprężna z manualem ma szansę pokonywać ponad 1.000 kilometrów na jednym baku. Niewielki Multijet w Fiacie Fiorino jest też stosunkowo mało uciążliwy dla środowiska. Emituje tylko 119 gramów dwutlenku węgla na kilometr, czyli znacznie poniżej dopuszczalnej normy; wkrótce ma się pojawić wersja z filtrem cząstek stałych DPF. Motor nie wymaga też częstych wymian oleju smarnego - co 30 tys. km przebiegu, ale nie rzadziej niż raz na
24 miesiące.Bogactwo kieszeni
Gdyby nie brak wewnętrznego lusterka, przednia część kabiny Fiata Fiorino nie różniłaby się niczym od stosowanych w autach osobowych. Deska rozdzielcza wygląda na ergonomiczną. Np. nawiewy czy zegary zostały najwyraźniej zapożyczone z innych Fiatów. W wyposażeniu standardowym jest ABS z EBD, komputer pokładowy i poduszka powietrzna kierowcy (za dopłatą airbagi pasażera i boczne, podobnie jak czujniki cofania, manualna klimatyzacja oraz system audio-infotelematyczny, obejmujący radio z odtwarzaczem CD lub MP3, sprzęt stereo z czterema głośnikami i zestaw głośnomówiący Blue-tooth). Pod względem liczby możliwych schowków Fiorino mogłoby nawet konkurować z limuzynami, gdyż różnych kieszeni, uchwytów, tudzież półek może być w nim aż 12. Jest także przydatny w autach użytkowych pulpit na dokumenty.
W wersji elektrycznej
We Włoszech Fiat pokazał Fiorino z napędem elektrycznym. Pojazd wyposażony w asynchroniczny silnik trójfazowy o mocy 30 kW ma przyspieszenie 7 sekund do 80 km/h, czyli do swojej prędkości maksymalnej. Zastosowano zautomatyzowaną skrzynię biegów. Akumulatory litowo-jonowe umożliwiają przejechanie ponad 100 km w cyklu miejskim. Ładowanie ze zwykłego gniazdka trwa 6-8 godzin, natomiast z sieci przemysłowej (tzw. siły) zaledwie 3 godziny. Baterie ze względu na swą znaczną wagę ograniczają ładowność elektrycznej wersji pojazdu do 400 kg, zaś spalinowa ma 610 kg.
Podstawowe dane Fiata Fiorino Cargo 1.4 73 KM
Dopuszczalna masa całkowita 1.680 kg
Ładowność 610 kg
Objętość ładowni 2,5 m sześc.
Wymiary ładowni - długość / szerokość / wysokość 1.523 / b.d. / b.d.
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 3.864 / 1.716 / 1.721 mm
Rozstaw osi 2.513 mm
Silnik R4 1.4 l
Moc maksymalna 73 KM przy 5.200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 2.600 obr./min
Śr. zużycie paliwa b.d.
Skrzynia biegów manualna, 5-stopniowa
Napęd na oś przednią
Układ hamulcowy hydrauliczny, dwuobwodowy, z przodu tarcze, z tyłu bębny
Wyposażenie standardowe ABS z EBD, poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, immobiliser, komputer pokładowy
Cena netto 34.508 zł
Gwarancja mech. / perforacyjna 2 lata / 8 lat
Przeglądy techniczne co 30 tys. km, nie rzadziej niż co 2 lata
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.