Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Pikapy w akcji

Rozwiązania napędu na cztery koła w oferowanych w kraju pikapach
27.06.2008 00:00:00
W polskich salonach sprzedawanych jest pięć pikapów z napędem 4x4: Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan Navara, SsangYong Actyon Sports i Toyota Hilux. Porównaliśmy ich napędy. Wspólną cechą tych pięciu wozów jest przekazywanie momentu zawsze na tył i dołączanie przedniej osi. W większości przód jest dopinany na sztywno. Chlubny wyjątek to Mitsubishi L200.
Tylko L200 (oprócz podstawowej wersji z podwójną kabiną Invite i autem z pojedynczą kabiną Single Cab) posiada centralny mechanizm różnicowy. System napędowy nazwany Super Select 4WD umożliwia jazdę z 4x4 z dowolną szybkością, w każdych warunkach. Nawet po suchym jak pieprz asfalcie. Centralny dyfer na łukach tak dobiera obroty osi, żeby nie dochodziło do naprężeń. Jedynym ograniczeniem jest prędkość, przy której można włączać lub wyłączać 4x4, czyli włączać albo wyłączać przedni napęd. W tym przypadku wynosi ona 100 km/h, co i tak jest wysoką wartością. Spośród konkurencyjnych wozów Ranger i Navara pozwalają na manipulowanie skrzynką rozdzielczą do 100 km/h. W Hiluxie można to robić do 80 km/h, w Actyonie Sports do 70 km/h.
Maksymalna prędkość z 4x4 w Navarze i Hiluksie nie jest limitowana, w Rangerze wynosi 100 km/h, w Actyonie Sports najmniej, bo 70 km/h. Pomimo braku ograniczeń w Rangerze i Hiluksie producenci przestrzegają przed takimi gonitwami po przyczepnej nawierzchni. W terenie czy po szutrze nie ma problemu, wtedy spięty na sztywno napęd 4x4, bez środkowego dyfra, nie przeszkadza. W innych sytuacjach, również na parkingach, czuje się, że auto skręca opornie. Przy powolnych manewrach może wręcz dojść do chwilowego zablokowania kół. A więc przykładowo na mokrym asfalcie przydatność napędu 4x4 bez środkowego dyferencjału staje się więc problematyczna.
Super Select 4WD w L200 pozwala także na zablokowanie centralnego dyferencjału. Wtedy rozkład siły między osiami jest taki sam jak u konkurencji, 50/50. Natomiast L200 Invite i Single Cab posiadają system Easy Select, z przodem przyłączanym na sztywno.
Reduktor, czyli biegi terenowe
Pikapy 4x4 tak jak prawdziwe terenówki są wyposażone w reduktory. Maksymalna prędkość z reduktorem nie jest sprecyzowana przez Mitsubishi. Generalnie można sunąć, "ile fabryka dała". Rynkowi rywale wyliczają dopuszczalne prędkości na reduktorze. Po kolei, Ranger - 40 km/h, Actyon Sports - 50 km/h, Hilux - 59 km/h, Navara - 68 km/h.
W cięższym terenie może okazać się pomocna blokada tylnego mostu, włączana przyciskiem. Po jej załączeniu oba tylne koła obracają się z jednakową szybkością. Taką możliwość ma kierowca L200 Invite i Single Cab oraz Navary w wersjach SE i LE. W Rangerze, Hiluksie, w Navarze XE i R-Black seryjne są tylne dyfry z ograniczonym poślizgiem, LSD. Zawsze to lepiej niż w przypadku Actyon Sports niemającego żadnego z tych rozwiązań stosowanych przez konkurencję.
Wajchą albo pokrętłem
Do manipulowania 4x4 służą tradycyjne wajchy obok dźwigni biegów (Hilux, L200, Ranger) albo pokrętła (Actyon Sports, Navara). Uciążliwa jest obsługa w Rangerze. Przestarzały mechanizm blokowania sprzęgiełek w przednich piastach wymusza na kierowcy zatrzymanie się dla włączenia 4x4, przy pierwszej takiej czynności i po każdorazowym odłączeniu owego mechanizmu związanego ze sprzęgiełkami.
Najlepszym napędem jest Super Select 4WD w Mitsubishi L200. Ale samo 4x4 to jeszcze nie wszystko. Dzięki harmonijnemu zestrojeniu podwozia konkurencyjny Nissan Navara jest chwalony przez użytkowników za wysoki komfort jazdy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.