Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Scania P340 - wygodna chłodnia

Samochody ciężarowe. Scania P340 6x2 Euro 4 z zabudową chłodniczą
03.10.2008 00:00:00
Scania-chłodnia P340 6x2 jest komfortowym miejscem pracy kierowcy. Innych zalet też jej nie brakuje, a wady? Któż ich nie ma... Testowana przez nas Scania miała zabudowę chłodniczą rodzimej firmy Igloocar z Dębicy (z agregatem Carrier) w standardowym wykonaniu, czyli z drzwiami tylko z tyłu i jednokomorowym wnętrzem. Podczas jazdy znaleźliśmy kilka istotnych plusów Scanii. Na pewno należą do nich - krótkie skoki dźwigni zmiany biegów, wysoka kultura pracy silnika, wygodna leżanka i tapicerka łatwa do utrzymania w czystości. Minusy ciężarówek tej marki to fakt, że buja podczas jazdy po koleinach z podniesioną osią, brak jest rozkładanego "balkonu" z przodu kabiny a nawiewu na szybę nie można wyłączyć.
Pełne oznaczenie podwozia testowego pojazdu to P340 DB6x2HNA. P oznacza nisko zawieszoną kabinę, 340 - moc silnika w KM, DB - pojazd dystrybucyjny pod zabudowę, 6x2 - trzy osie, w tym jedną napędową, HN - standardowe podwozie pod duże obciążenia, natomiast A - zastosowanie pneumatycznego zawieszenia (z tyłu).
Na dzień lub dwa
Naszą testówkę wyposażono w średnią z sypialnych kabin serii P - normal. W samochodach ze standardowym ogumieniem podłoga tej szoferki jest 120 cm nad podłożem - o 27 cm niżej niż w pojazdach z kabinami R. Wsiadanie i wysiadanie z ciężarówki nie jest męczące, nawet jeśli wykonuję tę czynność kilkanaście razy dziennie.
Przestrzeń w kabinie P normal jest wystarczająca na jedno-, dwudniowe trasy. Podłogę dzieli od sufitu, 167 cm (w DAF-ie CF 160 cm). Jeśli spędzisz w kabinie więcej czasu, pewnie zacznie ci przeszkadzać brak możliwości wyprostowania się przy przebieraniu. Jeśli nie jesteś tęgi, nie będziesz narzekał na pojedynczą leżankę. Poza mniejszą o 5 cm szerokością (75 zamiast 80) nie różni się (długość 205 cm, grubość 16,5 cm) od tej z komfortowej "erki".
Jakość materiałów wykończeniowych, jak to w Scanii, nie budzi zastrzeżeń. Elementy z tworzyw sztucznych zmontowano solidnie, nie poskrzypują na dziurawych drogach, co zdarza się np. w MAN-ie TGM. Tekstylną tapicerkę łatwo jest wyczyścić z zabrudzeń, np. po słodkich napojach. Irytuje brak możliwości całkowitego wyłączenia nawiewu na przednią szybę. Powietrze odbija się od dachu i kieruje w stronę głowy kierowcy.
Minusem jest też brak zewnętrznego, otwieranego stopnia z przodu kabiny. Jeśli nie masz wzrostu i zasięgu ramion koszykarza lub siatkarza, górną część szyby będziesz musiał myć z rampy.
Delikatnie z dźwignią
Skoki dźwigni ośmiostopniowej ręcznej skrzyni są krótkie. Lewarkiem trzeba operować delikatnie, jak w dobrej osobówce. Zamaszyste "mieszanie" przynosi tylko jeden efekt - utrudnione włączanie kolejnych przełożeń. Na szczęście większość kierowców szybko przyzwyczaja się do dobrego. Po kilkudziesięciu kilometrach masz wrażenie, że to jest to. Tym bardziej, że przełożenia dobrane są poprawnie. Połówek nie ma i jeśli często nie pokonujesz długich podjazdów, nie odczuwasz ich braku. 340 KM to wprawdzie najsłabsza wersja mocy 11,7-litrowego silnika R6 HPI Euro 4 (są jeszcze odmiany 380, 420 i 480 KM), ale w trzyosiowej, szosowej solówce o administracyjnej DMC 26 t wypada przekonująco. Maksymalny moment obrotowy 1.700 Nm osiąga w zakresie 1.100-1.350 obr./min, ale w praktyce ciągnie już od 950 obr./min. Jednostka napędowa ma wysoką kulturę pracy. Niezależnie od obciążenia pracuje cicho i z minimalnymi wibracjami.
Oszczędzaj na lepszych drogach
Wracam po rozładunku do domu. Chcąc zmniejszyć zużycie Dunlopów SP352 na ostatniej, wleczonej osi, unoszę ją do góry. Na dobrej drodze to czysty zysk - oszczędzam opony i paliwo. Problemy zaczynają się, gdy wjeżdżam na dawno nieremontowany, zorany koleinami odcinek. Tył wysokiej testówki zaczyna "tańczyć". Kontrowanie kierownicą zaczyna męczyć po kilkunastu kilometrach. Opuszczam trzecią oś i. jak ręką odjął. Wniosek: można oszczędzać, ale tylko na lepszych drogach.
Igloocar standardowy
Testowa Scania miała zabudowę chłodniczą rodzimej firmy Igloocar z Dębicy (z agregatem Carrier) w standardowym wykonaniu, czyli z drzwiami tylko z tyłu i jednokomorowym wnętrzem.
Plusy
Krótkie skoki dźwigni zmiany biegów. Wysoka kultura pracy silnika. Wygodna leżanka. Tapicerka łatwa do utrzymania w czystości.
Minusy
Buja podczas jazdy po koleinach z podniesioną osią. Brak rozkładanego "balkonu" z przodu kabiny. Nawiewu na szybę nie można wyłączyć.
Podstawowe dane Scanii P340 DB6x2HNA
DMC techniczna/administracyjna 27.000 / 26.000 kg
Ładowność 13.500 kg
Objętość ładowni 50 m sześc.
Wymiary ładowni - długość / szerokość / wysokość 8.400 / 2.540 / 2.720 mm
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 10.750 / 2.600 / 3.820 mm
Rozstaw osi wózka 5.500 mm (pomiędzy pierwszą i drugą osią), 1.355 mm pomiędzy osiami
Pojemność silnika 11,7 l
Moc maksymalna  340 KM przy 1.800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy  1.700 Nm przy 1.100-1.350 obr./min
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym  25 l/100 km
Skrzynia biegów  manualna, 8-stopniowa
Napęd 6x2
Zawieszenie przednie na resorach parabolicznych
Zawieszenie tylne na miechach powietrznych (obie osie po 2 poduszki)
Układ hamulcowy z ABS, tarcze przy wszystkich kołach
Wyposażenie pojazdu testowego manualna klimatyzacja, jedna leżanka, podgrzewane lusterka, tempomat i zestaw audio z CD sterowane przyciskami w kierownicy, ręcznie uchylany szyberdach, sygnalizacja niezapiętych pasów.
Cena  negocjowana 
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna 1 rok
Przeglądy techniczne co 60 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.