Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Bezpieczniej na pokładzie Mercedesa Travego

Autobusy. Nowa generacja Mercedesa
19.12.2008 00:00:00
Mercedes-Benz wprowadził na rynek nową generację swojego flagowego autobusu turystycznego Travego. Zewnętrzne zmiany są symboliczne, za to nowości pojawiły się w konstrukcji pojazdu oraz w kabinie. Wprowadzono też nowe systemy bezpieczeństwa. Travego jest dostępne w trzech wersjach silnikowych. Podstawowa jednostka autobusu to OM 457 LA o pojemności 12 litrów, mocy 428 KM i momencie obrotowym 2.100 Nm. Motor ten występuje też w mocniejszej odmianie 456 KM i momencie obrotowym 2.200 Nm. Topowym silnikiem jest V8 OM 502 LA o pojemności 15,9 litra, mocy 476 KM i momencie obrotowym 2.100 Nm. Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro 5. V8 to jednostka starszej generacji, dlatego ma w porównaniu z motorem 12-litrowym stosunkowo niski moment obrotowy.
To trzecia generacja tego autobusu. Pierwsze Travego pojawiło się w 1999 roku, a drugą generację wprowadzono do produkcji w 2004 r. Tak jak do tej pory w ofercie będą trzy, wysokopokładowe wersje nadwoziowe: Travego (dwie osie, długość 12,18 m), Travego M (trzy osie, długość 13 m) oraz Travego L (trzy osie, długość 14,03 m).
W stosunku do modelu schodzącego z rynku zmiany zewnętrzne są niewielkie. Z przodu pojawił się nowy zderzak z charakterystycznym wytłoczeniem w miejscu montażu tablicy rejestracyjnej i z nowymi reflektorami przeciwmgłowymi. Ponadto szyba czołowa jest teraz klejona i pozbawiona dotychczasowego obramowania z gumowych listew.
Nowy kokpit
Całkowicie przeprojektowano kokpit kierowcy. Duży kolorowy wyświetlacz służy do odczytu informacji, takich jak poziomy płynów i ciśnienia oraz wiadomości z komputera pokładowego. Obsługa odbywa się za pomocą przycisków umieszczonych na kierownicy. Klawiatura ta umożliwia również obsługę telefonu i urządzenia głośnomówiącego, a także podstawowych funkcji systemu audio. Tuż przed joystickiem zmiany biegów umieszczono monitor systemu nawigacyjnego.
Nowa jest również konsola obsługi urządzeń audio i wideo oraz ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, którą skierowano w stronę fotela kierowcy.
Z asystentem hamowania
Najważniejsze nowości dotyczą podwyższenia poziomu bezpieczeństwa. Travego jest pierwszym autobusem wyposażonym w system Active Brake Assist (ABA), aktywny asystent hamowania. Zadaniem tego układu jest zmniejszenie prędkości lub zatrzymanie pojazdu, gdy zbliża się on do samochodu jadącego wolniej w tym samym kierunku, zaś kierowca nie reaguje na sytuację. Producent informuje, że ABA wykrywa auta poruszające się przed autobusem po tym samym pasie ruchu w odległości od 7 do 150 m, jednocześnie obliczając różnicę prędkości obu pojazdów. Początkowo system informuje kierowcę o przeszkodzie za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej. Jeżeli nie ma reakcji ze strony kierowcy, system częściowo uruchamia hamulce, jeśli szofer nadal nie reaguje, to system uruchamia w 100 procentach układ hamulcowy.
Innowacją w Travego jest ponadto Front Collision Guard (FCG), czyli system bezpieczeństwa biernego, chroniący m.in. kierowcę i pilota w przypadku zderzenia czołowego. Pierwszym elementem tego systemu jest poprzeczny kształtownik, który w razie wypadku (jako osłona przeciwwjazdowa) chroni także innych uczestników ruchu, zapobiegając np. najechaniu na auto osobowe. Za kształtownikiem znajduje się konstrukcja z elementów, które podczas wypadku rozpraszają energię zderzenia. Ponadto miejsce pracy kierowcy, wraz z układem kierowniczym, pedałami i fotelem, umieszczono na ramie, która w razie zderzenia czołowego przesunie się do tyłu, zwiększając o kilka centymetrów bezpieczną przestrzeń.
Trzy wersje silnikowe
Travego jest dostępne w trzech wersjach silnikowych. Podstawowa jednostka to OM 457 LA o pojemności 12 litrów, mocy 428 KM i momencie obrotowym 2.100 Nm. Motor ten występuje też w mocniejszej odmianie 456 KM i momencie obrotowym 2.200 Nm. Topowym silnikiem jest V8 OM 502 LA o pojemności 15,9 litra, mocy 476 KM i momencie obrotowym 2.100 Nm. Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro 5. V8 to jednostka starszej generacji, dlatego ma w porównaniu z motorem 12-litrowym stosunkowo niski moment obrotowy.
Standardową skrzynią biegów jest 6-stopniowa przekładnia manualna. Dostępna jest też zautomatyzowana 8-stopniowa skrzynia Mercedes GO 240-8 PowerShift, która jest nowością w tym autobusie.
W układzie jezdnym wersji trzyosiowych pojawiła się nowa oś wleczona z niezależnym zawieszeniem kół. Zalety takiego rozwiązania to lepsze prowadzenie pojazdu, bardziej komfortowa jazda oraz masa niższa o ok. 150 kg.
Regulowane zawieszenie
Mercedes Travego jest standardowo wyposażony w elektroniczną regulację poziomu zawieszenia (ENR). Zadaniem tego systemu jest dopasowanie charakterystyki działania amortyzatorów do obciążenia pojazdu i sytuacji na drodze. Komputer robi to w ułamku sekundy na podstawie danych przekazywanych za pośrednictwem magistrali CAN-Bus (stan drogi monitorują czujniki na osiach). Oznacza to m.in. większe bezpieczeństwo przy hamowaniu, dynamicznej jeździe na zakrętach lub po wyboistej nawierzchni.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.