Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Scania 124 6x2/4 - popularna, bo trwała

Samochody ciężarowe. Scania 124 6x2/4 podwozie/skrzynia (1995-2004)
12.06.2009 00:00:00
Konstrukcyjna Scania 124 to wciąż jeden z częściej spotykanych dużych samochodów ciężarowych w Polsce. "Szwedka" jest popularna ze względu na trwałe motory, dostępność tanich części zamiennych i wytrzymałe ramy. Do zalet ciężarówek Scanii należą: trwałe silniki, wytrzymałe ramy, solidne wykończenie szoferki, niedrogie zamienniki części i skuteczne hamulce. Minusy ciężarówki to natomiast: awarie zawieszenia kół i kabin, defekty sprzęgieł i układ paliwowy wrażliwy na ON niskiej jakości.
Opisywana Scania z układem napędowym 6x2/4 dostępna jest z rozstawami osi od 4.300 mm do 5.100 mm, o dmc od 18 do 26 t. Do wyboru są trzy typy szoferek: dzienna, sypialna lub sypialna podwyższona. Kabiny wykończono trwałymi materiałami. Szwankuje resorowanie. Defektom ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator. Przeciętnie trwałe jest przednie mechaniczne zawieszenie kół. W przeciążanych pojazdach dochodzi do pękania piór, zawodzą sworznie resorów i tuleje stabilizatorów. W tylnym zawieszeniu pneumatycznym zdarzają się defekty elektronicznych sterowników.
124 napędzane są 11,7-litrowymi rzędowymi "szóstkami" o mocy 360, 400, 420, 440 i 470 KM. Generalnie motory są trwałe, przebieg do naprawy głównej sięga 2 mln km, tylko w egzemplarzach z 1996 r. z jednostkami o mocy 400 KM dochodziło do pęknięć zbyt słabych wałków rozrządu. Silniki źle znoszą jednak paliwo niskiej jakości, które powoduje uszkodzenia korodujących od wewnątrz pompowtryskiwaczy. W opisywanych wersjach montowano dwa typy skrzyń biegów: 12-przełożeniowe ręczne GRS890 i GRS900. W przekładniach padają synchronizatory, czasem wałki sprzęgłowe. Zdarzają się też defekty sprzęgieł, w których najczęściej ze względu na słabe zabezpieczenie wyrywane jest łożysko wyciskowe. Jak podkreślają użytkownicy, ten podzespół da się jednak stosunkowo łatwo i tanio naprawić. Skuteczny jest układ hamulcowy. Sporadycznie zapiekają się regulacje i prowadnice w zaciskach.
Chwalone są wytrzymałe mechanicznie ramy (bolączką modeli z pierwszych lat produkcji jest korozja) z nitowanych podłużnic z gęstą siecią otworów, ułatwiającą montaż nadwozi. Wytrzymałe są mosty i wały napędowe. Minus: przy przebiegach około 800 tys. - 1 mln km pojawiają się z nich wycieki oleju. W trakcie zimowej eksploatacji często pęka przewód osuszacza. Dobra jest dostępność części zamiennych, wyjątkowo łatwo o niedrogie zamienniki do tego modelu.
Plusy
Trwałe silniki. Wytrzymałe ramy. Solidne wykończenie szoferki. Niedrogie zamienniki części. Skuteczne hamulce.
minusy
Awarie zawieszenia kół i kabin. Defekty sprzęgieł. Układ paliwowy wrażliwy na ON niskiej jakości.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Układ paliwowy nie lubi ON niskiej jakości. Z tego powodu w polskich warunkach eksploatacyjnych co 250-300 tys. km regulacji wymagają pompowtryskiwacze. Wszystkie wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów należy wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta. Turbo powinno wtedy wytrzymać co najmniej 800 tys. km. Po ok. 1 mln km warto profilaktycznie wymienić panewki.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd oceniany Konkurent
Scania 124 6x2/4 MAN F2000 26.414, 6x2/4
Dopuszczalna masa całkowita 26.000 kg 26.000 kg
Nośność 16.480 kg 15.200 kg
Rozstaw osi 5.100 mm 3.800 mm
Poj. silnika / cylindry 11,7 l / R6 11,9 l / R6
Moc maksymalna 420 KM 410 KM
przy obr/min 1.900 1.800
Maks. moment obrotowy 2.000 Nm 1.850 Nm
przy obr/min 1.100-1.300 1.250
Skrzynia biegów ręczna 12+1 ręczna 16+1
Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia)
długość 6.500 mm 5.800 mm
szerokość 2.450 mm 2.500 mm
wysokość 100 mm 90 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Scania 124 6x2/4 MAN F2000 26.414, 6x2/4
Chłodnica 2.906 zł 3.061 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.901 zł 3.192 zł
Reflektor 804 zł 680 zł
Tarcza hamulcowa 630 zł 740 zł
Filtr oleju 110 zł 137 zł
Filtr powietrza 97 zł 189 zł
Ceny części używanych
Scania 124 6x2/4 MAN F2000 26.414, 6x2/4
Reflektor 300 zł 300 zł
Zderzak przedni 550 zł 600 zł
Szyba czołowa 800 zł 800 zł
Chłodnica 800 zł 850 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2009 r.)
Rocznik Scania 124 6x2/4 (skrzynia + plandeka) MAN F2000 26.414, 6x2/4 (skrzynia + plandeka)
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
1995 280 - 43,9 tys. zł 1.050 - 35,5 tys. zł
1996 340 - 50,0 tys. zł 1.000 - 41,0 tys. zł
1997 230 - 58,5 tys. zł 880 - 47,9 tys. zł
1998 190 - 61,5 tys. zł 800 - 55,0 tys. zł
1999 165 - 72,9 tys. zł 680 - 59,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.